Skolehagen

AKS Bestum

På Hullebergmyra, i området mellom Øraker skole og kunstgressbanen, ligger Lilleaker og Bestum skoles skolehage. I dette området har det vært skolehage i hvert fall siden slutten av 1800-tallet, og etter et drøyt tiårs opphør, dyrkes det nå grønnsaker og frukt igjen på Hullebergmyra.

Selve kjøkkenhagen (drøye 100kvm) er imidlertid bare en del av området, som også har en stor plen, fine gamle epletrær, benker og bord, og et stort skjul til hageredskaper o.l. De siste tre årene har det bare vært Aktivitetsskolen på Bestum som har besøkt stedet, men det arbeides med å få med seg andre deltagere (f.eks. Lillaker og Øraker skole samt Hullebergmyra barnehage) med på hageprosjektet.

På AKS Bestum forsøker vi å få til en helhetlig og langsiktig bruk av stedet. Vi ønsker at barna skal få innsyn i naturens tre viktige sesonger for vekst av matplanter.

Tidlig vår går med til å så frø i potter innendørs.  Deretter skal plantene plantes ut i åkeren, og noen frø sås direkte. Luking og vanning hører med til arbeidet i jun-august. Noen vekster kan imidlertid høstes allerede i juni-juli – eksempelvis gulrøtter, reddiker, salater og noen tomater – men det aller meste blir hentet inn i løpet av aug-okt. Storparten av det som dyrkes i skolehagen blir brakt til skolekjøkkenet, slik at vi kan lære å nyttiggjøre oss jordas frukter.

Siden området er stort og innbyr til en rekke aktiviteter, så gjør vi mye annet enn hagearbeid når vi er på Hullebergmyra. Er det varmt kan det være vi fyller et basseng med vann, lar vannsprederen sprute, og har vannlek på myra. De gamle epletrærne er fabelaktige å klatre i, og rett ved siden av hagen er det både ballbinge og fotballbane, så vel som en sandvolleyballbane. Grøntområdet innbyr også til en rast i gresset eller opptenning av en grill ved sittegruppene. Hullebergmyra er kort sagt en liten oase for store og små.

På Hullebergmyra dyrkes det i år (2020) løk, poteter, blomkål, sellerirot, grønnkål, hodekål, squash og tomater.

Påmelding til skolehagen

Klikk HER for å melde ditt barn på tur til skolehagen (kommer)