Bestum skoles musikkorps

korps

Musikantene lærer å spille et instrument, lese noter og å spille sammen med andre. Man trenger ikke være spesielt musikalsk for å delta. I korpset er det ingen reservebenk og alle får være med. Musikantene blir kjent med gutter og jenter på tvers av klassetrinn.

I korpset får musikantene være med på blant annet 17. maitog, vårkonsert med Bestum Stasmusikk, Halloweenkonsert med Bestum strykeorkester, fellessamlinger på skolen, julespilling, seminarer og en årlig korpstur. Dirigent er Solveig Valebjørg.

Hvem kan begynne i korpset?

Nye aspiranter kan begynne fra de starter i 3. klasse eller et høyere klassetrinn.

Hvilke instrumenter finnes?

Bestum skoles musikkorps er et janitsjarkorps. Det betyr at det spiller på treblås- og messinginstrumenter og slagverk: fløyte, klarinett, saxofon, kornett/trompet, trombone, waldhorn, baryton, tuba og div. slagverk. Musikantene låner instrument vederlagsfritt.

Mye jobb for foreldrene?

Det finnes noen myter om omfanget av foreldrearbeid i skolekorps. Det er klart at et korps ikke driver seg selv, men vi gjør vårt beste for å holde foreldreinnsatsen nede.

Foreldre har i underkant av én korpsvakt på ca. 2 timer i halvåret. I tillegg arrangerer vi loppemarked i september og april for å finansiere våre instruktører, samt dekke innkjøp og vedlikehold av instrumenter. På loppemarked må minst én foresatt stille lørdag og søndag samt én kveld samme uke til mottak av lopper.

Vi har valgt å satse på loppemarked for å ha én veldig lønnsom aktivitet. Dette er samtidig en meget sosial og hyggelig aktivitet, hvor du som forelder også blir kjent med andre foreldre på skolen. Utover dette baker vi noen kaker gjennom året til egne musikanter og til loppemarkedet, men det er stort sett alt. Noen av oss voksne tar i et ekstra tak i ulike verv og komiteer for å få hjulene til å gå rundt, men dette arbeidet er frivillig.

Hva koster det?

Kontingenten er kr 2000 per semester, nedsatt til kr 1300 for barn nummer to. For dette beløpet får musikantene låne instrument og uniform og får både enetime (30 minutter) og samspill én gang i uken i tillegg til deltakelse på diverse seminarer og konserter.

Mer info: www.bestumkorps.no

Vi ønsker flere nye musikanter til korpset, så ta kontakt:

Torstein Ellingsen (formann), torstein@jazzprovider.com / 91713877
Tina Vadheim (styremedlem), tina.vadheim@skatteetaten.no / 93034261
Hilde Kristin Cock (styremedlem), hildekristin.cock@gmail.com / 91838898

Velkommen til Bestum skoles musikkorps!