Matematikk for alle
Læreren skal ta utgangspunkt i at alle elever, uansett deres nåværende ferdigheter eller kompetanse, er i stand til ambisiøs læring.
Undervisningen differensieres med hensyn til elevenes individuelle utgangspunkt og på måter som gjør at alle elever skal oppleve fremgang i matematikk.
Kjennetegn på en ambisiøs matematikkundervisning
I tillegg til disse prinsippene, finnes det noen tydelige kjennetegn som går igjen i en ambisiøs matematikkundervisning:
- Elevene arbeider med oppgaver og aktiviteter som fremmer resonnering og problemløsning
- Elevene har mange muligheter til å samarbeide og deltar i matematiske samtaler
- Elevene utvikler egne løsningsstrategier
- Læreren etablerer et positivt, affektivt klassemiljø ved å behandle elevene med respekt, lytte til ideene deres og verdsette deres faglige bidrag
- Læreren fremmer dybdelæring og forståelse i matematikk
- Læreren kommer med konkrete og konstruktive tilbakemeldinger som utfordrer elevene
- Feil anses som en del av læringsprosessen
Vi baserer vår undervisning bl.a. på Matematikksenterets forskning: https://www.matematikksenteret.no/kompetanseutvikling/mam